Dalil Garam

Diskelimer: Dialog hanya rekaan semata-mata. Maka baca menggunakan mata hati, ambil ibrah (pengajaran) dari cerita ini.

Gambar Hiasan


Ini garam memang sangat menyusahkan, memudaratkan tetapi jika digunakan secukup rasa, sangat melazatkan! Bukan ingin disalahkan pada garam yang membuatkan orang darah tinggi, tetapi salahkan orang yang melebihkan garam pada kadar yang sepatutnya. Cara makan garam pun nabi Muhammad SAW ada ajar caranya bukan? [Correct me if I wrong]
 
 
"Aku lebih makan garam dulu dari kau, kau jangan nak ajar aku. Umur baru setahun jagung dah pandai nak berdalil itu ini"
 
Maka sila larikan diri daripada mengeluarkan dalil 'makan garam' dulu. Golongan makan garam ni sememangnya berpengalaman, dan sudah pasti darah tinggi semakin tinggi kalau kita cuba menegur golongan makan garam ini.  Huh! Peluh besar.
 
Jika kita golongan hingusan ini menegur,
"Pakcik, kenapa pakcik tak rapatkan saf?"
"Aish, masjid ni besar, kosong tak ada orang. Buat apa nak berimpit-impit. Kau ni lah"
 
"Makcik, Nampak rambut la. Meh saya betulkan" [badget sweet]
"Eyh tak payah la, Masukkan nanti keluar balik rambutnya. Tak pa, Allah faham la nak"
 
"Wak, aku tengok, kau ni rajin berzanji la. Bagus tu. Tapi kan wak, kalau mengaji (baca Quran) lebih baik kot wak. 1 huruf banyak pahalanya tu wak"
"Ala kau ni, wak dah lama tak praktis berzanji ni. Rentaknya dah banyak lupa dan banyak lari. Ni wak nak catchup balik ni." [Fuh, wak ni cakap BI tu ==" ]
 
Ada orang backup, "Kau ni, biar lah dia nak berzanji pun. Dah pandai nak persoal orang punya ibadah nampak. Kau jangan ingat kau belajar tinggi-tinggi kau boleh nak mempersoalkan orang nak buat apa? Bukan dosa pun."
 
"Ha ini lah, kalau budak baru nak hidup, dah pandai nak mempersoalkan apa yang orang tua buat. Aku ni makan garam dulu dari kau orang ni tahu. Dulu tak ada pula masalah-masalah macam ni, itu tak boleh, ini tak boleh. Aqidah orang-orang yang tak sekolah macam aku ni kuat je. Tak macam budak sekarang, sampai terberanak sana sini, bunuh mak sendiri la, lari rumah la, rogol sana sini."
 
Okeh, peluh besar
 
Golongan makan garam ini hebat pengalamannya, tidak boleh dinafikan. Banyak makan garam bukan sahaja membuatkan penyakit darah tinggi, tetapi penyakit bangga diri. Benar, zaman dulu-dulu tak ada masalah rogol-rogol ni dan lain-lain lagi. Berkawan lalaki perempuan pun tak ada masalah, tak ada masalah mengandung semua tu. Ya, benar. Tetapi janganlah terlalu angkuh dengan pencapaian itu.
 
Pada saya, zaman tersebut masyarakatnya bertatasusila, bermoral, kuat pada pantang larangnya, takut dan patuh pada orang tuanya. Tetapi tidak takut pada tuhannya. Huuoi! Berani anda mengeluarkan kenyataan sedemikian pada golongan makan garam ni? Baik-baik, bertenang. Tarik nafas panjang dan mengucap. Serap sifat Allah bahawa Allah suruh kita bersabar.
 
Ehem, fikir banyak kali juga untuk keluarkan kenyataan ini. Tapi renunglah ya. Mengapa saya kata tak takut pada tuhan? Ya mari kita lihat antara hujah saya yang tak berapa bernas ini:
-Mereka tidak bertudung
-Malah mereka pakai kebaya. Angkat kening you
-Berapa ramai ada kesedaran untuk solat?
-Bergaul lelaki perempuan walau sudah akil baligh
 
Tapi saya tidak pernah menyalahkan golongan makan garam ini dengan menghukum terus. Saya tahu, dakwah pada zaman tersebut tidak sehebat dakwah sekarang. Saya tahu, golongan makan garam ini tidak mempunyai kefahaman yang jelas terhadap Islam itu sendiri. Selain itu, antara asbab utama jauhnya golongan makan garam ini pada peraturan Allah yang sebenar-benarnya adalah kerana penjajahan yang ratusan tahun lamanya di bumi bertuah ini.
 
Zaman kegemilangan Melaka yang mana terkenal dengan perkembangan pesat Islam pada waktu itu sangat mengujakan. Saya kira, pada zaman tersebut adalah sezaman dengan kerajaan Uthmaniah. Yang mana Islam telah mencapai tahap Ustaziatul Alam. Ya, Islam telah menguasai dunia seperti mana Amerika sekarang menguasai dunia. Hebatnya dakwah zaman tersebut sehingga meletakkan status Melayu itu mesti Islam. Islam itu masih kekal sehingga sekarang walau gerakan freemanson menyebar dakyah mereka beratus tahun lamanya ditanah melayu, tetap orang melayu ini pada agamanya.
 
Tetapi, orang melayu hanya berbangga dengan Islamnya, namun sebenarnya islam itu sendiri tergadai tanpa sedar dalam diri orang melayu itu sendiri. Maka sekarang, kebanggaan orang-orang makan garam ini adalah, warisan agama nenek moyang mereka. Samalah seperti orang kafir Quraish Makkah yang berbangga pada agama warisan nenek moyang mereka. Bila mana nabi Muhammad SAW berdakwah kepada mereka, mereka malah menjawab,
"Hey, kami makan garam dulu dari kau lah".
[Ok, mengarut cerita ni]. Tapi lebih kurang lah :3
 
Bila golongan hingusan ini cuba membetulkan fikrah (cara berfikir) golongan makan garam ini kepada pemahaman agama yang sebenar, dan menginginkan golongan makan garam ini turut merasai kemanisan iman yang dirasai, ingin mereka turut rasa bergetarnya hati membaca ayat-ayatNya, indah dan tenangnya jiwa bila mana digambarkan syurga oleh pencipta mereka. Merasa rindu pada kekasih Allah bila membaca kisah-kisah baginda dalam Al-Quran itu sendiri. Memandang alam langsung dapat melihat Allah melalui sifat-sifatnya. Melihat rancangan-rancangan di television segalanya adalah dosa percuma. Dan yang utama, golongan hindusan yang kurang makan garam ini ingin memimpin tangan bersama-sama masuk syurga. Sumpah!
 
Golongan hingusan ini kadang diamnya kerana tidak mahu menimbulkan perbalahan dalam agama. Senyum dia bukan kerana kalah hujah, tetapi melalui senyum itu, hati dia basah dan retak tak terbelah. Basah hatinya kerana menahan sebak air mata. Golongan hingusan tegurnya bukan menunjuk dia pandai ilmu agamanya, alim, bukan. Golongan ini cuma mahu golongan makan garam itu turut merasai apa yang golongan hingusan ini rasa. Tiada langsung sifat aku sudah pandai agama, maka aku kene tegur orang yang jahil ini. Tidak!
 
Golongan hingusan ini menangis dalam diam, sampai bila pemikiran golongan makan garam ini kembali pulih kepada fikrah yang sebenar. Golongan makan garam yang asal boleh, meletakkan dalil akli melebihi dalil quran itu sendiri. Semberono mengeluarkan fatwa.
 
"Asal salam tanpa nafsu, tak ada masalah. Saudara tu! Ikut sangat cakap ustaz yang entah pape tu. Dorang nak popular je tu"
 
"Sebab tu lah aku malas nak baca buku-buku macam ni, macam-macam hukum keluar. Dulu aku hidup ada agama juga, tak da lah sampai itu tak boleh, ini tak boleh. Islam ni kan mudah."
 
Bila golongan hingusan ini mengambil mudah atau terkhilaf, maka mudah menghukum.
"Kau ni, belajar tinggi-tinggi, bodoh juga. Aku ingat dah pandai sangat."
"Iman kau ni tak kuat juga ya, aku tak da lah sampai bla... bla... bla..."
 
"Kau ni, dah pegang kucing, batal tu air sembahyang!"
"Mana ada, basuh jela tangan bukan batal pun."
"Haih, susahlah cakap dengan orang yang terlebih pandai ni. Ikut lah ajaran kau tu. Aku lepas tanggungjawab"
 
Golongan makan garam ini, susah untuk memasukkan gula dalam perisa. Kerana rasa masin itu sudah melekat kuat pada lidah. Mendekati dan berdakwah pada golongan makan garam ini lebih payah dari berdakwah kepada orang bukan islam saya rasa. Golongan makan garam ini hebat cara berfikirnya, tajam! Kerana terlalu tajamlah, meletakkan dalil dan fatwa seolah-olah menghafal setebal-tebal kitab, menghafaz al-quran bersanat. Menggunakan satu ayat untuk berhujah.
 
Golongan hingusan ini tidak pandai agamanya, tetapi golongan hingusan ini telah terbayang syurga. Sebabtu mereka menegur. Kata Dr M pun, saying pemimpin ditegur-tegur. Maka saya sayang pada golongan makan garam ni, saya menegur.
 
Saya sudah cukup pening dengan masalah para pentaksub gerakan Islam yang kadar segera tertegak Khilafah seperti ISIS sehingga memenggal kepada kepada mereka yang menolak cara mereka. Masalh aqidah masyarakat yang semakin tenat. Masalah fikrah golongan makan garam yang masinnya susah nak hilang pada lidah mereka. Masalah saya sendiri melawan nafsu sendiri. Nafsu ini banyak jenis. Maka, tolong berfikiran terbuka.
 
Moga diri diberi kekuatan untuk terus tsabat dijalan ini. Jalan yang susah kerana syurga itu indah!
 
Saya tetap bersalah dalam masalah ummah, akidah, fikrah. Kerana saya tidak menjalankan kerja dakwah dengan bersungguh-sungguh. Aseef atas segala kekasaran dalam berbahasa.
 
Wallahu'alam


Penulis : NH Pengisian yang baik itu datang dari Allah dan yang buruk itu datang dari diri hamba sendiri

Artikel Dalil Garam Dicoret oleh NH pada hari Rabu, 20 Ogos 2014. Semoga yang baik dijadikan pegangan dan yang buruk dijadikan sempadan 0 Any komen dan kritik: di posting Dalil Garam
 

Lets Join Us