Selamat Datang ke UTM Skudai, JB

Tasik Ilmu UTM, JB

Assalamualaikum. Ahlan wa sahlan!

Memandangkan keputusan UPU kemasukan 2014 / 2015 sudah keluar, maka saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan tahniah kepada mereka yang terpilih untuk meneruskan perjuangan menuntut sebahagian daripada ilmu Allah ni. Bagi mereka yang tidak berjaya untuk terpilih meneruskan perjuangan, percayalah bahawa kalian terpilih untuk disayangi Allah lebih kerana Allah menguji kalian dengan kasih sayang melalui cara Dia. Bukan bermaksud yang terpilih Allah tak sayang, tetapi itulah cara Allah melimpahkan rahmatNya dan memberi ujian kepada setiap hambanya. Terpilih dan tak terpilih adalah ujian, sama ada kita mensyukuri atau mengkufuri dengan ujian.
 
Post pada kali ini adalah dikhususkan kepada bakal pelajar Universiti Teknologi Malaysia, Skudai. Tahniah! Tahniah! Tahniah kerana anda yang membaca ini sudah pasti bakal melanjutkan pelajaran di sini.
 
Mari saya beri sedikit gambaran tentang UTM JB ni, mudah untuk dicari, keluar tol sahaja ambil signboard Skudai dan akan ada signboard ke UTM. Lebih mudah, sekarang masing-masing sudah ada GPS kan? ;)
 
Saya hanya beri sedikit gambaran tidak rasmi mengenai UTM ni. Saya bukan Majlis Perwakilan Pelajar apatah lagi Pegawai Pendaftaran, tetapi hanya terasa terpanggil untuk anda mendapatkan sedikit gambaran mengenai UTM sebelum anda klik 'SETUJU' pada tawaran tersebut. Atau mungkin yang dah setuju, untuk membuat persiapan apa yang perlu.
 
Sebelum itu, saya bercerita berdasarkan pengalaman saya tahun lepas. Kalau tahun ni lain cara, saya minta maaf ye. hehe
 
UTM ni besar, tersangat-sangat besar sehingga saya juga belum habis teroka Tanah UTM ni. Hehe. Ada banyak pintu masuk, dan yang pasti pintu masuk semasa pendaftaran nanti adalah di pintu masuk utama. Ada banyak kolej (asrama penempatan pelajar) yang mana setiap kolej adalah berdasarkan fakulti dan campur lelaki dan perempuan dalam satu kolej ( tapi lain-lain blok ye). Ada juga kolej yang hanya dihuni siswi (pelajar perempuan) seperti Kolej Tun Fatimah (KTF) dan Kolej Datin Sri Endon (KDSE). Semasa pendaftaran jangan risau, tak jem sangat kot kerana ada pegawai keselamatan yang akan memberi arah kolej yang bakal diduduki. Pendaftaran adalah di Kolej Kediaman masing-masing, bukan di Fakulti. Hari seterusnya baru akan daftar di fakulti sebagai pelajar.
 
Bilik sudah ditetapkan (lain kolej, lain cara) maka tiada perlu risau orang seterusnya (bila beratur) adalah roommate anda jika anda tidak berkenan dengan insan tersebut. hehe. Selepas daftar kolej, boleh terus masuk bilik dan kemas-kemas apa yang patut. Mungkin akan duduk bilik berdua, mungkin akan duduk bilik perseorangan. Petang hari yang sama akan bermula orientasi mahasiswa baru. Oh ya, di kolej hanya sediakan tilam, maka cadar, bantal adalah Sdn. Bhd. :p
 
Pendaftaran di fakulti sebagai pelajar pula adalah mengikut jadual yang disediakan. Dalam minggu orentasi juga akan buat kad matrik. Tetapi untuk pendaftaran kesihatan di Unit Kesihatan mengikut tarikh yang tertera pada surat yang dilampirkan. Tak ikut pun tak pa sebenarnya, tapi bagi memudahkan urusan kan. X-ray dari luar yang baru dibuat contoh baru buat bawah 6 bulan tak silap, boleh digunakan untuk kegunaan UTM. Tapi bawa sekali lah. Sebab x-ray tak leh banyak kali buat dalam tempoh yang dekat-dekat dan jimat kos x-ray nanti dan jimat masa tak perlu beratur buat x-ray. hehe
 
Sepanjang orentasi, jangan risau, tiada buli membuli ni. Tak la stress seperti orentasi di UiTM. Bagi pelajar asasi UiTM atau dari Diploma UiTM akan tahu hal ini. hehe. Orentasi ni rilex-rilex je. Hot sangat bila pergi dewan besar, akan lawan chill (betol ke eja?). Tapi banyak aktiviti di kolej masing-masing.
 
Makanan disediakan sepanjang minggu orentasi, maka jangan risau, usah risau. Bagi perempuan, bawalah tudung hitam dan putih sebagai backup (terutama KTF) sebab mungkin nak Nampak sama dan mudah kenal bila ke dewan besar untuk program-program di sana. Ramai kot, campur-campur kolej, bila sesat jangan menangis. hehe

ATM? Ada CIMB, Bank ISlam dan BSN. Maybank ada, tapi jauh.

Untuk kos lain saya tak tahu, tetapi bagi mereka yang akan mendaftarkan diri sebagai pelajar Fakulti Geoinformasi dan Harta Tanah, kita adik beradik. hehe.

Nak cerita sikit pasal kursus Sarjana Muda Sains (Geoinformatik). Tahu GPS? yang guna di handset untuk tahu jalan tu? Ya, itu sebahagian dari bidang dalam kos ini. Ingat kes MH370 yang mereka kata satellite, radar, remote sensing? Itu yang bakal kita belajar. Ada sedikit programming, statistic, buat peta, ukur tanah sikit, matematik sikit, fizik sikit. Subjek lain-lain yang wajib ambil macam Bahasa Inggeris, Keusahawanan, Tamadun Islam (wajib ambil walau bukan islam) kokurikulum (2 semester). Bagi kursus Sarjana Muda Kejuruteraan Geomatik, hardcore sikit dari geoinformatik. Bukan nak takutkan, tapi sedikit meletihkan dari geoinformatik. Kenapa? Geoinformatik ni banyaknya kerja-kerja dalam office, geomatik ni kerja-kerja utama adalah ukur tanah dan lebih pada kerja lapangan. Tapi jangan risau, geomatik best! Akan belajar ukur tanah (dengar macam bosan kan? serius best. Mungkin beberapa sem baru jatuh cinta dengan kos ni. hehe), belajar astronomi, hydro, kejuruteraan, satellite, dan lain-lain lah.



Untuk pengecualian kredit, bila-bila boleh buat.

Kokurikulum wajib adalah selama 2 semester. Badan beruniform berelaun (yang saya tahu) yang ada, PALAPES (Tentera) darat dan Laut, KOR SUKSIS (Polis). Ini adalah selama 3 tahun.Bagi Palapes masa diploma dulu, boleh minta pengecualian kredit 2 semester yang penting ada salinan watikah (sudah disahkan) dan hantar ke unit kokurikulum.  Sukan ada macam-macam. Dan yang bestnya UTM nie, ada 3 game sunnah. Apa? 3 game sunnah nabi tu ialah, Memanah, berkuda dan berenang. Kelab pun banyak. Ada kelab Debat, kelab kaunseling, kelab photography, kelab anak setiap negeri, dan macam-macam lah. Kelab keagamaan pun ada. Semua agama utama di Malaysia macam Islam (Ofkoz), Kristian dan Hindu. Budha tak pasti.

Akan ada satu hari dalam minggu orentasi nanti ada buat hari kokurikulum. Maka anda akan tercengang, terpinga-pinga, rambang mata. Tak tahu nak masuk uniform apa, tak tahu nak masuk game apa, tak tahu nak masuk persatuan apa. Silat ada, taekwando ada, macam-macam lah. Persatuan untuk agama Islam pun banyak. Persatuan Mahasiswa Islam (PMI), Kelab Rakan Pusat Islam, Kelab Iqra. Maka sebelum menulis nama tu, Tanya betol-betol, bukan apa, nanti pening kepala bila SMS banyak masuk dalam inbox untuk hadir pelbagai program. hehe. wah!

Kepada mereka yang nak sangat-sangat Usrah, boleh lah tinggalkan email di comment ni ya. Boleh la kita kenal-kenal (untuk perempuan je ye. Lelaki, no no no). hehe. Usrah ni apa?

Setiap persatuan islam itu ada usrahnya, tetapi bagaimana pembawakan usrah tu penting juga. Berhati-hati dengan risalah yang tidak meyakinkan sebagai contoh ajak berniaga ke, jual produk-produk ke,  ajak pergi forum-forum, seminar-seminar di luar UTM yang mana nama penaja atau pengelola tidak dikenali atau pelik-pelik, atau tak pernah dengar. Bukan apa, langkah berhati-hati kan. hehe

Ha,, sesiapa yang baca word 'usrah' ni dan allergic dengan perkataan ini (terutama adik-adik dari sekolah agama), jangan risau, usrah sekolah adalah 180 darjah berbeza dengan usrah di university. Serius! Best gile. tapi tak la sampai gila. hehe.

Untuk apa-apa soalan (terutama pasai usrah), jangan malu-malu, Tanya je. Tanya pengalaman ke. nak Tanya pasal PALAPES dan SUKSIS pun boleh.

Tahniah kepada adik-adik semua kerana terpilih untuk melanjutkan pengajian di sini. Best UTM ni, ada itik dan tasik, rusa, kuda. hehe. Dalam beribu-ribu permohonan, anda terpilih. Ohsem dan jangan lupa untuk besyukur. Sebab ramai orang yang bila diberi nikmat, lupa untuk bersyukur. Apa salahnya buat sujud syukur sikit, tak pun ucap Alhamdulillah. ye dop? hehe

See u September nanti ya! All the best.

Segulung ijazah bukanlah suatu kayu ukur kita berjaya, tetapi yang lebih penting dari itu, cara kita meraih ijazah itu, apakah dengan cara apa yang Allah mahu, atau apa yang Allah murka. Pointer bukan kayu ukur tahap ilmu kita, tetapi keberkatan pada ilmu yang lebih penting. ok beb? Bye3.

Penulis : NH Pengisian yang baik itu datang dari Allah dan yang buruk itu datang dari diri hamba sendiri

Artikel Selamat Datang ke UTM Skudai, JB Dicoret oleh NH pada hari Selasa, 12 Ogos 2014. Semoga yang baik dijadikan pegangan dan yang buruk dijadikan sempadan 0 Any komen dan kritik: di posting Selamat Datang ke UTM Skudai, JB
 

Lets Join Us