Terhubung Ke Langit

[Diskelimer: Diolah bahasa dari Bahasa Indonesia ke Bahasa Malaysia, bukan sepenuhnya tapi hampir sempurna salinannya. Dipetik dari Tajuk Terhubung Ke Langit intipati daripada buku Dalam Dekapan Ukhwah karangan Salim A. Fillah. Pihak penaja tidak bertanggungjawab jika tak faham kerana bahasa yang penulis ini gunakan terlalu tinggi sehingga saya sendiri tak faham bagaimana untuk mengolah ayatnya. Hanya sekadar perkongsian yang mana penulisan beliau membasahkan sangat membasahkan hati]

Langit Senja de Ayer Keroh [Sekadar Hiasan]

Bedirimu diwaktu malam, sujudmu yang dalam
mengukuhkan hatimu melebihi gunung membiru
lalu kau terima beban untuk mencintai semesta;
membagi senyuman ketika kau terluka,
memberi minuman ketika kau dahaga,
menghiburkan jiwa-jiwa ketika berduka
 
 
Seharusnya dia beristirehat dimalam hari. Siang demi siang terasa panjang, melelahkan, dan menyesakkan dadanya. Ke sana kemari dia menyusuri Makkah hujung ke hujung, berbisik dan berseru. Dia mengajak orang satu persatu, kabilah suku demi suku, untuk mengimani risalah yang diamanahkan kepadanya.
 
Dia kadang terlihat di puncak Shafa, membacakan ayat-ayat yang dibalas dengan cacian, penghinaan yang menjijikkan dari pakciknya sendiri. Dia kadang harus pergi meniggalkan satu kaum dengan dilempar batu kearahnya dan kotoran sambil digelar gila, bomoh, ahli sihir. Dia kadang sujud di hadaan Kaabah, lalu seseorang akan menuangkan setimba isi perut unta ke kepalanya, atau menjeratkan selendang ke leher di saat dia rukuk. Dia kadang harus menangis dan mengumumkan ketidak dayaannya melihat sahabat-sahabatnya yang lemah disiksa, disaksi pada mata sendiri. Kejam dan keji.
 
Dia sangat lelah. Jiwa serta raga. Dia sangat payah. Zahir mahupun batin. Tenaganya melemah. Luar mahupun dalam. Seharusnya dia berehat dimalam hari, meski kegusaran tetap menghantui dirinya. Tetapi saat Khadijah membentangkan selimut untuknya dan dia mula terlelap dalam kehangatan, sebuah panggilan dari langit memaksanya terjaga.
 
"Hai orang yang berselimut. Bangunlah dimalam hari kecuali sedikit. Separuhnya, atau kurangilah yang separuh itu sedikit. Atau tambahlah atasnya, dan bacalah Al-Quran dengan tertib" [Al-Muzammil 73 : 1-4]
 
Untuk apa?
 
"Sesungguhnya Kami akan menurunkan kepadamu perkataan yang berat" [Al-Muzammil 73 : 5]
 
Seberat apa?
 
"Kalau sekiranya Kami menurunkan Al-Quran ini kepada sebuah gunung, pasti kamu akan melihatnya tunduk terpecah hancur disebabkan takut kepada Allah" [Al-Hasyr 59 : 21]
 
Itu kalimah yang berat. Itu beban yang berat. Beban yang gunung-ganang tidak sanggup untuk menanggung. Beban yang dihindari oleh langit dan bumi. Tetapi Muhammad harus menerimanya. Dia harus menanggungnya. Maka hatinya harus lebih kuat dari gunung. Maka jiwanya harus lebih perkasa dari bumi. Maka dadanya harus lebih lapang daripada lautan. Kerana dia harus bangun di waktu malam untuk menghubungkan diri dengan sumber kekuatan yang Maha Perkasa.
 
Maka Sang Nabi pun bangkit. Dia solat.
 
Solat itu adalah kewajiban baginya. Solat itu menjaga dia dari kemungkaran dan kekejian. Dia rukuk. Maha Agunglah Allah dan dia memuji Ilahi. Lalu Allah mendengarkan doa orang yang memujiNya, dia menjawab derap-derap permohonannya yang bergelora. Dia sujud. Maha Tinggi Allah. Dan dia merasakan betapa dekatnya, betapa mesranya, betapa asyiknya bicara pada Rabbnya dalam hening, mengadu, berkeluh, menceritakan kisah tentang segalanya. Tentang beratnya tugas, tentang lemahnya daya dan kekuatannya.
 
Lalu dia memohon kekuatan agar mampu memikul amanah itu. "Ya Rabb", lirihnya. "KepadaMu tempat aku untuk mengadu lemahnya dayaku, kurangnya usaha, dan kehinaan aku di hadapan manusia. Wahai Yang Paling Penyayang di antara para penyayang, Engkaulah Rabb orang-orang yang lemah. Engkalulah Rabb ku... Aku berlindung dengan cahaya wajahMu yang menyinari segala kesukaran dan yang keranya urusan dunia dan akhirat menjadi baik, agar Engkau tak menurunkan murkaMu kepadaku... Tiada daya dan kekuatan kecuali daripadaMu.
 
Maka Allah menjawab, mencurahkan rahmat kepadanya sebagai cinta dari langit untuk ditebarkan di bumi.
 
"Maka disebabkan rahmat dari Allah-lah kamu berlaku lemah-lembut terhadap mereka. Sekiranya kamu bersikap kasar lagi berkeras hati, tentulah mereka menjauhkan dari sekelilingmu" [Ali Imran 3 : 159]
 
Dalam dakapan ukhwah, kita rindu mewarisi keteguhan Sang Nabi. Dalam dakapan ukhwah, kita rindu dicurahkan rahmatNya hingga mampu berlemah lembut pada sesama manusia. Dalam dakapan ukhwah, kita berharap tiada yang lari dari sisi kita kerana kekerasan sikap dan kekerasan hati kita. Dalam dakapan ukhwah, kita berambisi dipuji Allah seperti Sang Nabi, "Sesungguhnya engkau berada diatas akhlak yang agung."
 
Maka dalam dakapan ukhwah kita pun bangkint, menegakkan solat, dan mengundang cintaNya dengan segenap ketaatan yang terjangkau oleh kemampuan kita.
 
Orang-orang yang terhubung ke langit, adalah orang-orang yang menanggung beban untuk membawa manusia ke jalan cahaya. Mereka menjadi manusia-manusia dengan ketahanan menakjubkan dalam menghadapi dugaan sesama bertitah. Mereka menjadi orang yang paling teguh hati, paling berlapang dada, paling sabar, paling lembut, paling santun, paling ramah, dan paling ringan tangan. Keterhubungan dengan langit itu yang mempertahankan mereka atas garis paksi kebajikan, sebagai bukti bahawa merekalah wakil yang sebenar-benarnya dari kebenaran.
 
***
 
Kita adalah umat nabi Muhammad, kita adalah pewaris tugas rasul. Rasul itu kita sedia tahu apa tugasnya. Terima untuk dirinya dan juga wajib untuk menyampaikan. Maka kita juga dibebani dengan tugas itu.
 
Seperti mana makhluk dalam kepompong, setelah bebas, tiada pilihan lain dia perlu terbang menghiasi lukisan bumi.
Seperti mana air, setelah mendap takungannya, tiada pilihan lain dia perlu bertebaran membasahi bumi.
Sepertimana matahari, setelah hilang diwaktu malam, tiada pilihan lain, dia perlu tetap muncul disiang hari menyinari dunia ini.
Seperti itu juga manusia, selain melaksanakan tugas untuk dunia, tiada pilihan lain dia juga harus sebarkan kebenaran dan kebahagian ke seluruh bumi.
 
Al-Quran itu diberi kepada Muhammad SAW untuk disebarkan kepada umatnya. Maka Al-Quran itu adalah juga untuk kita. Kalimah yang berat itu sepertimana firman 59:21, tiada pilihan lain, kita yang menanggunya. Sedang gunung pasti hancur menerima ayat itu, kita perlu lebih seteguh gunung untuk menggalas beratnya beban itu.
 
Allahu, menangis dikala dini hari. Apakah kita mampu mengalas beban ini. Maka pohonlah kekuatan langsung dari langit dikala manusia yang lainnya berehat. Maka kita berehatlah dalam mencari kekuatan dari tuhan. Sekiranya manusia yang lainnya tahu bahawa kalimah syahadah yang dibawa itu berat, tersangat-sangat berat. Saya yakin, tidak akan ada manusia lena tidurnya, selera makannya. Tidak akan ada manusia yang akan tersenyum gembira. Bimbang, kerana bimbang setiap manusia yang dia selisih semasa didunia, akan menuntut haknya, mengapa tidak diberi peringatan kepadanya sehingga dia dipersoal dan dipertanggungjawabkan atas mengapa dia melakukan kemurkaan kepad Allah.
 
Kita sudah akad janji pada Allah, sebelum roh ditiup pada jasad. Tiada pilihan lain, kalimah syahadah harus ditegakkan. Syahadatul Haq! Moga kita diberi kekuatan. Ameen



Penulis : NH Pengisian yang baik itu datang dari Allah dan yang buruk itu datang dari diri hamba sendiri

Artikel Terhubung Ke Langit Dicoret oleh NH pada hari Jumaat, 8 Ogos 2014. Semoga yang baik dijadikan pegangan dan yang buruk dijadikan sempadan 0 Any komen dan kritik: di posting Terhubung Ke Langit
 

Lets Join Us