SAMPAH

Kredit
 
 
[Diskelimer: Ada istilah-istilah hyperbola yang mampu membuatkan anda menyampah, tak puas hati, nak lari dsbg. Ada juga istilah yang tak difahami. Maka saya tak bertanggungjawab kalau ada yang bunuh lipas dan lipan kerana melepaskan geram. Eh]
 
 
Sampah.
 
Lebih sinonim dengan bahan atau barang yang telah dipakai dan tidak mahu digunakan lagi serta tiada manfaat lagi untuk pengguna. Contoh mudah, coklat yang dibungkus dengan kertas pembalut itu fungsinya untuk melindungi isi kandungan daripada tercemar. Akan tetapi fungsi pembalut itu sendiri sangat penting bagi melindungi coklat yang sedap dan enak itu. Maka jika coklat itu ingin dimakan, lalu dibuang pembalutnya dan pembalut itu sudah tiada apa-apa manfaat.
 
Itu pendefinasian yang tidak seharusnya dinafikan melainkan anda mempunyai pendefinasian lain sehingga saya tidak mampu untuk menafikan pendefinasian anda. Rasanya ramai insan-insan yang berjiwa sastra mampu mendefinasikan lebih baik daripada saya. Para ilmuan akan mendefinasikan melalui falsafahnya, para saintis akan mendefinasikan yang mana akan dikaitkan dengan istilah-istilah sainsnya, para ilmuan agama akan mendefinasikan melalui istilah-istilah agama mereka, dan budak-budak usrah akan mendefinasikan perkataan itu melalui pandangan tarbiyah mereka.
 
Namun setiap pendefinasian dan penafian adalah berdasarkan kepada pemahaman setiap individu itu sendiri. Jika mengambil sisi putih, maka putih yang akan dia terima. Jika dia memandang dengan sisi hitam, maka hitam yang dia terima. Maka jika saya menggunakan perkataan sampah, penerimaan individu terhadap perkataan itu adalah berdasarkan keterbukaan cara dia berfikir dan berdasarkan pemahamannya.
 
Tajuk sampah ini muncul kerana saya mendapat idea daripada sahabat saya yang mana beliau mendefinasikan jauh lebih hebat daripada pendefinasian saya.
 
Semasa di bulan ramadhan yang lalu, saya dan dua orang sahabat fillah saya berhajat untuk beriktikaf sehingga subuh keesokkan harinya di Masjid Putra. Dalam menghiasi malam tersebut daripada terus terbongkang tidur kerana letih terawikhnya [konon] dan kerana menghadap jalan yang jem pada petangnya, kami sepakat untuk borak-borak di dataran yang berada di hadapan Masjid Putra dan juga bangunan Pentadbiran Perdana Menteri Malaysia Putrajaya.
 
Sedang mencari tempat-tempat untuk, kami memilih duduk bersebelahan dengan taman menghadap jalan besar dan berbelakangkan bangunan pentadbiran. Dalam mendapatkan keselesaan, ada pakcik tukang bersih [kebiasaan masyarakat gelar sebagai 'Orang Pungut Sampah']. Pakcik tersebut senyum dan lantas memberikan salam kepada kami. Saya yang terpingga-pinga lantas menjawab salam tersebut. Terus terpingga-pingga kerana mengambil ibrah (pengajaran) daripada pakcik tersebut.
 
Teringat zaman Nabi SAW, baginda yang terdahulu memberi salam kepada para sahabat tanpa para sahabat sempat memberikan salam kepada baginda SAW. Rindu zaman itu.
 
Pakcik sampah itu tugasnya memungut sampah, walau kerjanya nampak jijik, sering diherdik, tetapi kejijikan itu lah yang membersihkan kawasan yang kotor. Mengharapkan sang pengherdik memungut sampah tersebut? Huh, si pemungut sampah juga dianggap jijik bagaimana mahu dia memungut sampah tersebut.
 
Orang yang membuang sampah merata-rata akan memberi alasan,
 
"ala~ nanti orang tukang sampah tiada kerja nak buat. Duduk lepak-lepak bawah pokok gelak-gelak. Makan gaji buta".
 
Jika kita memudahkan rusan orang lain, maka Allah akan mudahkan urusan kita. Kita tahu tapi kita tak faham tentang hal itu. Maka wujudlah kata-kata riak seperti diatas. Susah-susah. Sebenarnya dialah sampah yang tidak seharusnya ada dimuka bumi ini. Aih, kasaq bahasa. Well, 'INI LAPANG SASAR, JIKA TERKENA, ALHAMDULILLAH'
 
Pakcik sampah itu kerjanya nampak jijik, kotor, tapi kerja luarannya itu langsung tidak mengotorkan hatinya lantas terus sahaja mendoakan kesejahteraan orang lain melalui salamnya. Tidak pernah bangga dengan kerja yang dilakukan dengan berkata,
 
"Kalau aku tak ada, kotor tempat ini tahu".
 
Berbeza dengan orang yang kerja pangkat tinggi-tinggi lantas berkata,
 
"Kalau bukan kerana idea aku diajukan kepada datuk Bandar, tempat ini tak akan maju, rakyat kat sisi tidak akan senang".
 
"Kalau bukan aku yang beri sumbangan kat masjid ni, masjid ni tak jadi macam ni sekarang".
 
"Kalau bukan aku yang bagi tahu soalan bocor, kau tak dekan sem ni". Eh. Okeh merapu.
 
***
(Adaptasi dari pendapat / huraian / ibrah sahabat saya)
 
Jika dipandang dari sudut tarbiyah dan dakwah, begitulah sang da'e. Da'e (pendakwah / pemberi peringatan / penjaga tepi kain / penceramah jalanan / penyampai / si poyo / Teletubis ) diibaratkan sebagai sang pemungut sampah.
 
 
Tujuan sang dae itu adalah untuk membersihkan hati dan memberi segala yang terbaik agar islam terus difahami bukan sekadar diketahui. Terus menjadi cara hidup bukan sekadar terletak pada IC. Sang Dae itu sering dicemuh, dipandang serong, dipertikai tugasnya, dipandang jijik oleh masyarakat  seperti mana dipandang jijik dan kotornya si pemungut sampah. Walhal tugas si pemungut sampat itu lebih mulia dari mereka yang berjawatan tinggi tetapi menipu, rasuah, makan gaji, joli sana sini, bila ada mensyuarat, buat di hotel besar-besar, mewah-mewah. Alangkah baiknya bersederhana seperti apa yang diajar nabi.
 
"Ah! Kau tak habis-habis nabi, kemon la, dah maju kot. Kene ikut trend la der".
 
Kita mengaku umat nabi, tapi pertikai ajaran nabi. Jangan tangisi jika nabi tak mengaku umat kat akhirat nanti.
 
"Eleh, kau kata kau tak nak kahwin, nabi tak mengaku ummat tahu! Pakai jubah bagai, facebook islamik sana sini, hadis saje status kau, tak nak salam dengan bukan mahram, harooom katanya. tapi tak nak kahwin, kau engat nabi mengaku umat?"
 
Hah, cakap itu berdasarkan ilmu bukan berlandaskan nafsu. Sehingga menunjukkan kebodohan tanpa ilmu. Hanya itu hadis yang anda tahu? Anda yang bersalam sama bukan mahram, anda tidak menegur yang tidak bertudung, anda zalimi isteri anda / suami anda, Terbuka aurat, dan segala sunnah nabi tak buat, segala ajaran nabi tak laksanakan, anda fikir nabi mengaku ummat hanya kerana anda telah berkahwin? Wahai!
 
Bila kita (Da'e) ini memberi nasihat, share ilmu-ilmu agama yang kita tahu dengan niat agar mereka tahu. Melalui kerendahan hati sambil menjaga niat dan berdoa kepada Allah agar tidak tersasar langkah serta diberi kekuatan, para da'e ini menegur, memberi nasihat, memberi pendapat kerana mereka mahu keharmonian manusia hidup dengan islam itu sendiri. Kerana dia sayang, dia menegur. Kerana dia ingin masuk syurga bersama-sama, dia menasihat. Para da'e ini berdakwah bukan kerana untuk lepas tanggungjawab daripada dituntut diakhirat, tetapi untuk menarik tangan orang sekelilingnya untuk bersama-sama berpimpin tangan menuju pintu syurga. Sebab itu sentiasa sahaja datang menjaga tepi kain orang lain erti kata lainnya. Jika tidak, sudah cukup buat para da'e ini menegur sikit-sikit dan,,
 
"ok bye. Semoga kita berjumpa di syurga. Aku dah memperingat, ang tak mau dengaq lantak pi sama ang"
 
=_= " Peluh besar kalau para pendakwah begini buruk perangai.
 
"Ok so? Boleh stop tak? Tak habis-habis lagi ke?" Kata orang yang disantuni.
 
Tersentap hati, kita berusaha untuk menyantuni hatinya, kembalikan dia ke arah pemikiran yang sepatutnya, malah itu yang dihala kepada kita? Cabaran. Dakwah itu adalah jalan yang jarang-jarang orang lalui, kadang-kadang sahaja yang kuat, yang lainnya acap kali jatuhnya kaki terus berdarah. Lantas hati patah untuk terus melangkah dalam jalan yang berduri itu. Namun, syurga itu motivasinya. Dia tetap melangkah kerana dia nampak sepanjang jalan yang berbatu dan berduri itu ada syurga. Dia juga tahu bahawa masuk syurga itu bukan sorang-sorang. Kerana itu dia tidak jemu untuk terus menyantuni hati. In Sya Allah. Moga diberi kekuatan.
 
Tugas dakwah itu mulia tapi dipandang hina. Sama tugas seperti memungut sampah, mulia tapi dipandang kotor. Daie itu memungut sampah-sampah dan membersihkan kawasan sekitarnya agar tampak indah dan segar, tetapi selepas dipungut diindahkan, masih ada lagi orang yang membuang sampah. Malah diherdik benci seolah-olah dia begitu suci.
 
Daie ini tetap sampah, kotor dirinya. Tapi setidakknya bukahlah yang mengotorkan malah dia yang membersihkan walau dia sendiri kotor. Bila kita menasihat, kita bukanlah malaikat. Si daie ini sedar, dia bukanlah sempurna dan sentiasa meraih pahala dan bersih dari dosa. Hakikat dia juga berlambak dosa kurang pahala. Sentiasa khilaf. Dia berusaha membersihkan dosa yang ada sambil mengajak orang lain bersama-sama. Saya ulang, dia (dae) juga sampah.
 
Jika bukan kerana pemungut sampah ini yang kotor jijik lagi hina ini mahu memungut sampah dan membersihkan kawasan yang bersampah, apakah kita mengharapkan orang yang membuang sampah itu dan perasan dirinya bersih dan cukup bersih itu akan memungut sampah? Jauh. Moga diberi hidayah.
 
Bila diberi peringatan dan nasihat, terbukakan hati. Bukan apa, risau hatinya mati. Tertutup rapi daripada mendengar nasihat. Die ini dia sedar, walau dia berpakaian macam [konon] ustazah, tetap buat salah. Tidak pernah dia fikir dia sudah cukup bagus untuk mengajak orang laik ke arah 'bagus' tu. Dia juga fikir apakah dia kuat atau lemah dalam menegur. Ego? Buang jauh-jauh. Perangai syaitan tu.
 
Wahai Dae, jangan menyerah dan berasa kalah pada kebatilan, kerana yang haq tetap akan menang. Yakin Allah itu membantu, jangan buntu. Kerana kita sayang kita hulur tangan membantu, walau yang bakal ditarik bangun itu menarik kita jatuh bersama. Bangunlah semula dengan kekuatan tarbiyah yang terbina.
 
Kata Budak Tomato,
 
Dae Mana boleh Menyerah!
 
Sang dai ini memungut sampah kerana dia tahu, sampah tu berguna jika dikitar semula dan lebih mahal harganya daripada fungsi yang asal :)
 
Saya juga dari sampah dan selamanya sampah. Dipungut oleh sang pemungut sampah yang dahulu juga adalah sampah. walau sampah masyarakat sekalipun, tetap dipungut.
 
 
 

Penulis : NH Pengisian yang baik itu datang dari Allah dan yang buruk itu datang dari diri hamba sendiri

Artikel SAMPAH Dicoret oleh NH pada hari Ahad, 3 Ogos 2014. Semoga yang baik dijadikan pegangan dan yang buruk dijadikan sempadan 0 Any komen dan kritik: di posting SAMPAH
 

Lets Join Us