Berakhir Jua




Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah yang mentadbir sekalian alam. Selawat serta salam keatas junjungan nabi Muhamad SAW serta keluarga dan para sahabatnya. Semoga mereka ditempatkan di Syurga Firdaus.

Setelah menjejakkan kaki di Bumi Arau, banyak pengalaman yang aku lalui. Pedih, perit, suka dan duka telah mengajar aku lebih dewasa duduk di tempat orang. Tidak pernah aku berjauhan, tetapi dicampakkan nun jauh di utara semenanjung. Alhamdulillah aku berjaya laluinya. Walaupun pernah aku ke negara orang bersendirian, tapi tidaklah sejauh ini. 3 kali ganda jaraknya. Huh~

Sememangnya perjuangan aku belum berakhir. Cuma ingin menceritakan apa yang aku lalui bersama mereka. Siapa mereka? Mereka APD1Hl '09, APD2Hl '10, APD3Hl '10,
APD4Fl '11, dan APD5Fl '11. Juga group lagi satu group G.


Pada awal semester 1, ramai sungguh keluarga AP121 intake July2009. Namun, setelah dimakan arus masa, bilangan anggota semakin hari semakin berkurang. Itulah lumrah alam. Pada semester 1 aku tidak kenal mereka siapa. Semester 2 sudah mula bermanja-manja memerhatikan gelagat mereka. Namun, aku masih sombong bukan kerana sombong, akan tetapi aku masih takut memilih kawan. Aku pegang amanat ayahku, pilihlah kawan yang benar-benar elok. Jangan salah pilih kawan. Ya aku pegang itu. Akan tetapi, dihujung perkenalan baru aku mampu memahami mereka seadanya.

Semester 3 sememangnya semester yang membuatkan aku lebih mengerti siapa mereka dan mereka. Aku belajar hidup berkumpulan kerana dalam subjek 'Engineering Survey II', latihan praktikalnya sangat payah. Kebanyakan kerjanya memerlukan paling minima 3 orang pekerja. Jika hanya aku sorang atau mungkin berdua, mustahil mampu melaksanakan dengan jayanya. Bermula dengan ukur aras ( levelling ), trabas ( traverse ), techonometry, cross section, dan setting out survey, semuanya harus diselesaikan dalam masa satu semester. Kiraan, error, observation tak closed, ulang balik, transfer data, process data, report, semua itu menguji sifat seseorang sama
ada mampu bekerja dalam kumpulan ataupun sebaliknya. Dalam semester ini, aku cuba luangkan masa untuk lebih mendekati mereka. Ya, sekali lagi aku memerhati, siapa mereka. Aku dapat jawapan. Namun, masih belum kukuh. Aku jumpa seorang. Tiba-tiba aku meluahkan perasaan kepada dia. Perasaan yang sudah lama aku pendam. Tak sangka, dia mangsa pertama mendengar masalah aku dalam kumpulan itu. Tapi, dia tak lama, telah dipost ke SA menyambung pengajian ijazah sarjana muda disana. Subjek paling best sem 3 nie dah tentu subjek engineering survey kelolaan en Azwan. Rajin turun field pantau kami buat keje walaupun waktu keje kami luar waktu kuliah. Target A tp dapat B ja. Mana taknya, score masa final, carymark terabur. hehe

Semester 4, aku lebih mengenali mereka.
Dan aku lebih meluangkan masa untuk mereka.
Ya, aku yakin mereka orang-orang yang baik. Insyaallah. Pada permulaan semester, ada modul untuk part 4 dimana modul berteraskan kerjasama ahli kumpulan. Disini aku lihat, persefahaman dan kerjasama antara satu sama lain sangat kuat. Yang dahulunya ntah pape, tapi bila dalam modul ini, menjadi seolah-olah keluarga yang sangat kuat ikatannya. Alhamdullillah, ukhwah terjalin. Tapi kadang-kadang tu, gaduh jugak. hehe~ Semester ini juga ada subjek hydrographic survey dimana latihan praktikal terakhir dilakukan di Pantai Merdeka. Disini sekali lagi aku melihat keluarga ini bekerjasama antara satu sama lain. Buat traverse sampai ke subuh, semua sedia menanti melainkan aku gugur dalam khemah dalam pukul 3pg kot. hehe. Bila adanya khemah, sudah tentu ada pendirinya. Siapa yang mendirikan? Sudah tentu hero-hero ap121. Mereka rotate jaga kami nie. Almaklumlah, perempuan ditempat orang, yang berharap hanya lelaki-lelaki nie ja lah. hehe. respect kat mereka sebab, sudi dirikan khemah, sudi jaga kami yang tidur dan berjaga, sudi hantar kami sampai depan umah kerana ada yang memerhati kami. Kerana, semuanya lewat pagi hampir ke subuh. Rumah dah lah jauh.. huh~ Sepanjang di pantai merdeka tu, aku perhati, mereka adalah sebahagian daripada aku. Bekerja sampai kesubuh, gelap-gelap buat keje, makan sama-sama, main buaian d taman permainan kanak-kanak sama-sama. Best. Part 4 adalah segalanya. Co-operation dapat dilihat dari awal semester hingga sekarang. Alhamdulillah, ukhwah semakin kuat antara kami. Subjek paling best sem ini dah tentu hydro dan comp survey. Kenapa hydo? Sebab Lp kat luar uitm. Jalan jauh. hehe. Tapi, kenapa comp survey? Sebab banyak kira-kira yang memeningkan (imagenary line kata en khairy.. nge~) dan lecturer best. Sangat garang~. tp sem ini dia sangat baik.. hehe. Target dapat A tp dapat B jugak untuk kedua-dua nye. sedih juga lah, tapi alhamdulillah. Hydro and survey comp, test 2 entah pape markahnya. Tu yang tak capai target kot. huhu

Part 5 lagi seronok walaupun ta ada outing work kat pantai merdeka lagi. hehe. Lagi banyak keje kumpulan dalam sem nie. ETR, GIS Project, Cadastral survey, Photogrammetry. Pening pala owh... Awal-awal sem metting memang tidak ada masalah sebab aku pon free. Tapi dah masuk bulan puasa, aku sibuk memanjang. Training dari 7pagi sampai 9malam. Ntah lah. Geram sangat-sangat kat person nie, bila da buat appointment tu, jangan tunda-tunda atau percepatkan. Ikut masa awal perjanjian. Masa aku dan masa kamu tu berbeza. Jangalah tukar-tukar dok ikut suka hati. Fikirlah masa orang lain. Aku tak free macam kamu tuh. Aku curi masa untuk kamu tapi kamu main masa dengan aku. Tahu tak, aku scuse training sebab nak pi meeting yang tak ada orang datang? Ape cer der? Ingat senang ke nak curi masa? Kene jumpa orang tu, inform orang nie, itu lah, ini lah. Tapi, hasilnya? Apa lah, kamu tak berada ditempat aku. Lepastu, sedap-sedap kata aku tak wat keje. haha,, pape je.. da lepas. mang aku tak suka buat kerja dengan orang yang suka curi masa aku. Jadi, sori =_= Masa bagi aku sangat beharga, patutlah kapt suka bagi kitorang pacak kepala kalu lambat. hehe. Bangun-bangun je kepala macam nak pecah, mcam tenggelam, pening-pening terhuyung hayang. hehe. Pacak kepala tu apa?http://www.youtube.com/watch?v=irdqK39_fq0,, nie lah dia pacak pala aka comando rest. cer try. hehe.

Masa part 5 nie juga ada banyak event yang aku sertai, bermula dengan bbq kelas di rumah en khairy, bbq dengan PA. Bila masuk lab fun of gis je, aku rasa sayang sangat nak tinggal part 5 o tinggalkan kelas. Lepas ni, semua perkara bersama tinggal kenangan.Apa pon, kenangan tinggal kenangan. Hope, selepas ni, masing-masing berjaya dalam hidup dan sentiasa dalam keberkatan Allah. Insyaallah

Walaupun baru je mengenali siapa diri kamu semua. Kamu semua memang best. Cuma tak berkesempatan mengenali lebih dekat. Sesiapa yang dah kenal terlebih dekat tu tau la apa rasa dekat gan dirikuh ini. hehe. Bertuah dapat berkenalan dengan korang sume. Terutama yang pernah jadi member grup. Tq

Video ini khas untuk korang suma. da dua tahun tak bwt editing video. Selekeh ja pon. Papa pon klu nak, HD video boleh mintak direct pada saya o sape2 je yang da ada softcopi nie. Nie video low quality, sbb tu tak cantek view nya. sape2 yg tak ada mukanya, sikit mukanya, terlebih mukanya, maaf sgt2, men amik je. tima kasih. Selamat menonton!






Penulis : NH Pengisian yang baik itu datang dari Allah dan yang buruk itu datang dari diri hamba sendiri

Artikel Berakhir Jua Dicoret oleh NH pada hari Ahad, 2 Oktober 2011. Semoga yang baik dijadikan pegangan dan yang buruk dijadikan sempadan 0 Any komen dan kritik: di posting Berakhir Jua
 

Lets Join Us