Ready, roll, and Action!


"Ready, roll, Action! ~~ Cut! Bagus."

Assalamualaikum dan salam sejahtera
Ini lah ucapan atau ungkapan yang biasa didengar semasa sesi pengambaran lakonan dilakukan. Tapi, apa kena mengena tajuk ni, kenapa dan mengapa? Diri patik sebenarnya berasa bangga setelah beberapa kali kampung patik dijadikan lokasi lakonan. Walaupun kampung patik ni tak ada pon dalam peta topography mahupun google map, tapi dah pernah masuk tv tu. hehe.


Ini kali kedua patik menyaksikan sesi lakonan secara live di kampung patik sendiri. Kali pertama masa sekolah dulu. Kedua-dua lakonan ini berkisarkan latar belakang masyarakat melayu dahulu kala. Tak la dulu sangat, tapi zaman sebelum merdeka. hehe.

Sweet couple ever

Perkara yang membuatkan patik lebih bangga adalah, kedua-dua orang tua patik dengan bangganya jadi pelakon. Walaupun hanya sebagai pelakon tambahan, tetapi, okey la tu sebab bukan senang nak masuk berlakon. Upah diberi sebanyak RM20 seorang. Okey lah tu sebab pengalaman itu lebih beharga dari nilai yang diberikan. Bayangkan jika 25 orang pelakon tambahan kali (x) dengan rm20, berapa jumlahnya? hehe kira sendiri k.

Kereta lembu

Patik sebenarnya tak suka keluar rumah ni terutama keluar jalan-jalan ataupun duduk saja-saja kat luar rumah, tapi entah kenapa diri patik secara disengajakan menjebakkan diri dalam peristiwa menjadi penonton setia. Tujuannya satu sahaja, untuk dijadikan bahan post ke dalam blog ni. Nak cari pengalaman dan gambar untuk dikongsikan sahaja.

Barisan pelakon tambahan
Sememangnya jadi penonton sahaja sudah penat inikan jadi pelakon dan krew. Patutlah ada yang tak puasa masa melakukan pengambaran bulan ramadan dua tahun lepas dulu. Siapa pelakon tu? Rahsia. Barangkali beliau dapat cuti kot, tapi lelaki dapat cuti bulan juga ka? itu yang pelik. huhu.
Barisan pelakon sampingan jugak :0

Cerita ini dilakonkan di kampung patik sendiri iaitu Kampung Paya Tanjung, Umbai Melaka A.K.A Banchong. hehe Sebab tu kat album facebook tulis "Banchong in Action!" hehe. Cuba type nama kampung patik ni di google map, mesti tak jumpa. Tapi akan jumpa umbai dan seantero dengannya. hehe. Tajuk cerita ini kalau tak silap 'Layar Muhibah Anak Merdeka' kot. Entah la, lupa. Mungkin ditayangkan di TV1 atau TV2 insyaallah dua bulan lagi.

Ready for acting

Agak-agak lah, D90 patik boleh dijadikan kamera untuk sesi pengambaran tak? Nanti patik cuba short video. Camera compaq ja boleh inikan kamera slr. huu. Nak try wat la. hehe, Tngu ya.

Semasa acting

Sekian sahaja, tunggu post akan datang ye. Im proud to be Malaysian and Banchong'an walaupun asal pontianan Johoran. hehe
Banchong~ peace yo! [stye AC Mizal Maharajalawak]





Penulis : NH Pengisian yang baik itu datang dari Allah dan yang buruk itu datang dari diri hamba sendiri

Artikel Ready, roll, and Action! Dicoret oleh NH pada hari Sabtu, 12 November 2011. Semoga yang baik dijadikan pegangan dan yang buruk dijadikan sempadan 0 Any komen dan kritik: di posting Ready, roll, and Action!
 

Lets Join Us