Beza Aku dan Dia

Assalamualaikum wbt. Post kali ini cume untuk renungan diri sendiri. Ape masalah tajuk nie? haha, tak ada apa pon, cume nak bezakan aku dan dia. Dia tu siapa? Mana bole bg tau,, rahsia. haha.

Aku dan dia sama-sama belajar, umo pon sama cuma aku tua sikit dari dia. Jantina pon sama,, jab2, meh aku list persamaan aku dan dia:
>>Jantina : perempuan
>> Umur : 20 tahun
>>Keturunan Melayu
>>Agama Islam
>>Aktiviti : Rotu n ehem
>>Kolej : mayang

banyak yang sama, apa yang len? Jom tengok:

Ketinggian : rendah skit
course : chemical industry
minat : korea n makan

Ap yg de lebih,,,?

Rendah lebih dri ak, haha
ada rank/jwtn dlm rotu n kolej
makan lebih
lepak pon lebih
korea lebih

ape yang pelik?
MAng aku pelik n respec kat minah nie, bukn apa, every sem dekan. deeeeennlliiiissst tu. course bkn sebarangn, budak kimia. haha, sape kenal minah nie, mst tau punye. de sorang je bdk kmia pompuan batch ak. kolo de bace mst de gelak guling2. hehe.
Mang pelik la, de rajin layan movie trutama korea. bile makan xbrpantang pon, sume de bantai. lepak pon byk jgk, gelak xyah ckp la. ak training, de training. Ak tdo de joging. aku p ehem, de pon p ehem kt hea. bile de study pon ak xtau. study week je ak nmpk de study. erm~ pelik2. sedangkn msa dia lebih skit untuk study berbanding ak. cm ne de bole jga msa study de.. mgkn klebihn de. tp, knp ak xde klbihn cm de?

mungkin,,, ibadah dia lebih dari aku, auratnya lebih terpelihara dari aku, makanan tambahan lebih dari aku. N satu bende yang mungkin ad berkat dalam idup de,, de sangat sayang kucing. mungkin setiap kali de belai kucing tu, kucing tu doakn de berjaya dunia akhirat. mana tau kn? tmbhn plk kitorang slalu sbut2 bdk bkal NC. Amin~ mudah2 an. part1-5 da dekan, part 6 industry,, insyaallah practical 4flat. amin~.

Untunglah allah bg kmu kecerdasan akal n kecantikan rohani. bukn snang nk jmpe budak pandai ilmu dunia n jaga ilmu akhirat. susah.. doaknn kjyaan kmi juga ye. ap pon, kita mang xrapat, tp ak respek kt ko. tahniah! mudah2an anugerah naib censelor n selempang pink tu ko pkai msa grad nt k. insyaallah.

Kesimpulan : Mengapa kita mempunyai kesempatan masa yang lebih tidak kita gunakan seadanya. Orang lain terpaksa curi masa untuk belajar sedangkan kita bazirkan ia tanpa pengisian. Ruginya manusia kerana biarkan masa itu sepi sendiri. Walaupun tahap kecerdasan akal berbeza, tapi mengapa tak kita usaha lebih dari yang lain.

Sahabat aku ada berkongsi rahsia, sememangnya dia juga dekan. Dia juga rotu. Aku petik kata-kata dia lebih kurang berbunyi,

"Sememangnya kita kekurangan masa untuk belajar, tersangat-sangat kurang berbanding orang lain. Rasa teringin nak rasa suasana belajar student lain yang mana hujung minggu dapat belajar dengan tenang dan bersantai. Rehatkan minda, berjalan-jalan. Tapi kita, melibatkan diri dengan latihan tempatan. Pagi-pagi dah bangun p latihan. Jeles tetap ada, bila tanya kawan-kawan yang lain da study banyak sedangkan kita, balik2 je penat dan terus tido. Buku pun xtengok. Macam mana kita nak arrange masa study kita? Ingat satu benda ja, masa yang sempit itu lebih dihargai berbanding masa yang terluang. Betol tak? Jadi kita beruntung kerana disempitkan masa sebab kita akan hargai masa kita".

itu kata-kata beliau yang sempat terlintas kt fikiran nie. Msa dengar dia membebel tu, aku mengangguk tanda setuju. Sebenarnya, waktu yang singkt itu lebih dihargai. BEnar, waktu singkat itu lebih dihargai.
1. Jika gap final paper antara satu sama lain lama, 2nd last day baru nak study. Alasan,, ala lek lu, lama lg.
2. Jika gap sekejab, time tu pulun study, nak mandi pon rasa buang masa.
3. Jika banyak assigment nak kene antar pada minggu yang sama, time tu kalut. Klu 1bulan tempoh submit, hari nak antr, time tu kalut nak wat.

Benar, waktu yang singkat itu lebih dihargai. Jadi, jika ada masa lapang, isi dengan perkara2 yang berfaedah.
Kepada diri sendiri: kamu tidak sepandai mereka, kurangkan tido banyakkan belajar. Tp jangan banyak sangat. Nt muntah. hahaha [alasan].

Hope I'll success for next semester. Practical + study. Ya Allah, permudahkan urusan aku.
Permudahkan juga urusan sahabat-sahabatku yang lain. Amin~.

Penulis : NH Pengisian yang baik itu datang dari Allah dan yang buruk itu datang dari diri hamba sendiri

Artikel Beza Aku dan Dia Dicoret oleh NH pada hari Selasa, 8 November 2011. Semoga yang baik dijadikan pegangan dan yang buruk dijadikan sempadan 0 Any komen dan kritik: di posting Beza Aku dan Dia
 

Lets Join Us