MUROBBI




Aku diterkam dengan persoalan,
Mengapa aku jadi begini,
Mengapa aku pilih jalan ini.
Dalam setiap persoalan,
Hanya beberapa jawapan yang menerpa,
Berlandaskan hujah mahupun nas-nas yang sahih,
Ada juga berlorongkan jawapan daripada pendapat yang jahil ini,
Yang turut disokong oleh mereka yang bukan ahli firdausi.

Adik-adikku ramai,
Anak buahku berkali ganda ahlinya,
Mampukah aku menjadi murobbi kepada mereka?
Sedangkan aku masih tidak mampu menjadi murobbi kepada diriku sendiri.
Ya murobbi ku,
Aku rindu padamu,
Kata-kata dan pesanan itu yang menjadi peganganku,
Mudah-mudahan, itu mampu membawaku,
Ke satu tempat,
Yang mengalir dibawahnya sungai-sungai.
Ya Muhammad murobbiku,
Mudah-mudahan,
Langkahmu menjadi ikutan,
Bagi mereka,
Murobbi kepada diri mereka serta anak-anak mereka.
Amin.
13 Rabiulawal, Negeri Darul Sunnah 2012.

Penulis : NH Pengisian yang baik itu datang dari Allah dan yang buruk itu datang dari diri hamba sendiri

Artikel MUROBBI Dicoret oleh NH pada hari Selasa, 7 Februari 2012. Semoga yang baik dijadikan pegangan dan yang buruk dijadikan sempadan 0 Any komen dan kritik: di posting MUROBBI
 

Lets Join Us