Pendek Itu Menarik, Labuh Itu Cantik

[kredit]

Dengan nama Allah tangan menari laju, menyebarkan kata menyingkap usul tanpa terpaksa dan paksaan. Pendek itu menarik tertarik dan memikat. Manakala labuh itu cantik hanya beberapa hati sahaja akan terpikat. Pendek itu banyak edition dan bermusim manakala labuh itu limited edition. 

Ramai masyarakat hari ini mengenakan pakaian Islam, kononnya Islam. Tetapi hakikatnya islam itu hanya pada Islam. Mungkin terikut-ikut dengan perkembangan rentak gaya pemakaian wanita hari ini. Yang pendek itu banyak layernya, mungkin nampak lehernya, banyak warnanya, banyak terjual dipasaran semasa, sentiasa mengikut peredaran masa, sentiasa menjadi rebutan dan pilihan, mudah didapatkan, murah dipasaran. Selain daripada itu, yang pendek itu juga tertarik dan pada pandangan. Semuanya ingin diperlihatkan sama ada yang dihadapan mahupun yang dibelakang. Apakah lupa bahawa ada mata yang memandang tak keruan. Apakah lupa syarat yang perlu diturut semasa memakainya. Bila ditiup angin yang sepoi-sepoi bahasa maka sesempoi-sempoi manusia mudah melihat segala aset yang seharusnya terpelihara indah. 

Labuh itu cantik? Ah, tidak la, rimas, panas, macam bendera berkibar-kibar. Na, itu suara kecil jahiliah. Jangan dipersalahkan manusia yang berkata seperti itu, kerana mereka tahu tapi mereka tidak sedar tentang pengetahuan mereka itu. Mereka tahu, perlu menutupi perhiasa, mereka tahu tidak boleh jarang. Ya, mereka tahu kerana rata-rata masyarakat hari ini sudah peka terhadap cara pemakaian Islam yang sebenar. Namun, mereka belum ditiupkan kesedaran untuk melaksanakan pemakaian berlandaskan syarat islam. Cantik sangat yang labuh ini? Anda lihat sahaja mereka yang bertudung labuh, lihat la dengan mata dan fitrah hati. Indah sangat, cantik sangat. Dan mata yang melihat ini bukan calang-calang mata, in sya Allah mata yang melihat ini berazam untuk menjadi seperti anda dan berazam untuk beristerikan orang yang berpakaian seperti anda, dan berazam untuk mendidik anak-anak anda berpakaian seperti anda.

Eh, sebentar. Anda itu siapa? Saya ke? Apa kaitan saya dalam cerita awak? Anda itu kamu la, bukan kata nama, tetapi anda itu awak / you / hang / mung / mu dan sebagainyanya lah. Kenapa anda? Sebab anda telah dipilih Allah untuk membaca penulisan saya yang tidak seberapa ini. Apa kata anda lihat aa yang anda pakai jika keluar dari rumah. Maksud saya tudung saiz apa yang anda pakai? Anak tudung, anak tudung ninja, saiz XS, S, M, L, XL, XXL, XXXL, atau tudung seperti orang Afrika? Tudung seperti orang Afika itu bagaimana? Na, cuba anda pakai telekung, itulah saiznya, malah lebih labuh dari itu tahu. 

Sebelum keluar, lihat dahulu cara anda berpakaian. Menutup auratkah? Aurat perempuan itu macam mana? Aish, perlu diajar semula ke? Tak mengapa, aurat wanita muslimah itu adalah semua kecuali telapak tangan dan muka. Maka yang lainnya itu adalah aurat. Tapi saya bukan muslimah la, saya biasa-biasa sahaja. Tak mengapa kot. Ehem. Muslimah itu wanita islam. Anda islam kan? Maka secara automatik anda adalah muslimah. Tidak boleh kata tak boleh, muslimah itu adalah anda. Anda wajib menutup semua kecuali muka dan telapak tangan. Ini termasuklah, kaki anda yang comel tu, lengan anda yang putih tu yang mana kebanyakan muslimah tidak mengambil berat tentang perkara itu. Erm,, nak bagi tahu satu rahsia ni. Jangan bagi tahu orang lain ye. Saya juga pernah mengalami zaman gelap. Muka gelap, hati gelap, tangan gelap, kaki gelap. Sebab tidak pelihara aurat dengan sempurna. Kaki dan tanga gelap sudah tentu tidak menutup kaki dan lengan. Alhamdulillah, sekarang sudah terpelihara kerana diizinkan Allah juga.

Lihatlah pada pemakaian, tudung anda. Tak perlu labuh macam pakai telekung tu. Tak perlu tebal guna selimut. Tapi cukuplah menepati syarat. Apa syaratnya? 
  • Anda berdiri dalam solat sambil dangan dilipatkan di atas paras pusat. Na, sampai situ harus ditutupi.
  • Belakang tu kenalah menutupi segala bentuk tali, sama ada tali leher, tali pusat, tali rapiah dan sebagainya.
  • Kiri dan kanan, perlu melepasi bahu
  • Tak jarang. Nak pakai jugak jarang? Boleh, tapi pakai inner tudung ye :p
Macam seronok je. Macam nak ikut je. Macam sempoi je.

Mulakan dari bawah, sikit demi sikit. Mula-mula kenakan tudung yang tidak jarang. Kemudian selesakan dengan tudung yang menepati syarat seperti diatas. Beralih kepada bidang 50, kemudian 55 dan 60 dan seterusnya sehingga selabuh telekung :) Saya masih di takuk 50. hee.
Dalam masa yang sama, peliharalah juga lengan dan kaki tu. Kaki awak tu comel tahu. Perlahan-lahan in sya Allah berhasil. Yang penting, perlu istoqamah. Nasihat saya, jangan terlalu drastik kerana kedrastikkan itu dikhuatiri akan hangat-hangat tahi cicak. Belum sempat nak sejuk dah kene pijak. Eh. Apa kaitan? Sebab apa perlu berlahan-lahan dan istiqamah? Kerana Allah suka pada orang yang istiqamah dan Allah lihat usaha dahulu. Jangan terlalu mengejar output kerana apakah output dalam produk yang singkat itu berkualiti?

Output selepas anda mengenakan pakaian yang ohsem muslimah ini, anda akan merasakan selamat, tenang, selesa. Serius! Bila anda malas nak pakai handsok atau stokin misalnya, anda akan rasa cukup tidak selesa dan tak aman kerana risau aurat anda diperhatikan. Ehem! Jangan malas-malas menutup aurat dengan sempurnya ya. Ingat, selangkah anda keluar rumah tanpa menutup aurat dengan sempurna, selangkah itu juga kaki ayah, adik laki, abang dan jika sudah berkahwin, suami dan anak lelaki anda. Tak kasihan kah pada mereka, kerana anda, dia ditarik sekali masuk neraka kerana tidak menutup aurat dengan sempurna? Kata love you my hubby, my dady, my bro till Jannah, tapi apa kes anda heret dia bersama jauh dari jannah malah masuk ke neraka. Moga dijauhkan Allah. 

Semasa dalam bulatan riang gembira. Ada seorang adik ini berkata. Bila saya berada dalam kumpulan ini, saya kuat untuk mengenakan tudung labuh sikit, tetapi bila tidak bersama dalam kumpulan ini, saya sorang-sorang. Rasa janggal dan pelik. Tak kuat lagi. Alhamdulillah, niat sudah ada kan. Moga dimudahkan. Kadang-kadang nak berubah itu payah, perit, pedih. Bukan perit kerana rimas dan panas pakai yang labuh-labuh ni, tetapi masyarakat itu yang buat kita panas telingga. Bukan begitu? Bertambah pula dengan keadaan keluarga yang mulutnya 'baik-baik' belaka. Allah, cukup tidak tahan. Sabar! Sabar! Sabar! Mujahadah itu pahit kerana syurga itu manis. Jika kita pilih jalan menuju Allah, Allah akan bantu. Percayalah!

Pendek itu Menarik, ingat! Menarik perhatian lelaki. Boleh jadi menaikkan nafsu amarah mereka. Jangan salahkan mereka jika ramai wanita yang dinodai, kerana andalah menjadi asbab ledakan nafsu mereka. Labuh itu cantik. Erm, menarik juga. Menarik hati bakal bapa dan mak mentua untuk dijadikan menantu. Tak gitu? Senyum

Moga kita menjadi pilihan Allah untuk terpelihara aurat dan dimasukkan bersama keluarga kita, sahabat kita, dan muslimin dan muslima yang lainnya. Ingat, neraka itu penghuninya dipenuhi oleh kaum wanita! Tazkirah buat diri saya juga. Yang baik datang dari Allah, yang buruk datang dari diri saya

Menuju Mujahadah! Salam cinta dan salam rindu buat semua muslimah yang membaca. 

Darul Islam_18012014_1434

Aurat | Muslimah | Berubah | Perubahan | Islam itu indah | Indahnya Aurat

Penulis : NH Pengisian yang baik itu datang dari Allah dan yang buruk itu datang dari diri hamba sendiri

Artikel Pendek Itu Menarik, Labuh Itu Cantik Dicoret oleh NH pada hari Sabtu, 18 Januari 2014. Semoga yang baik dijadikan pegangan dan yang buruk dijadikan sempadan 0 Any komen dan kritik: di posting Pendek Itu Menarik, Labuh Itu Cantik
 

Lets Join Us