I'm Useless

This is my rifle. There are many like it, but this one is mine.
My rifle is my best friend. It is my life. I must master it as I must master my life.
My rifle, without me, is useless. Without my rifle, I am useless. I must fire my rifle true. I must shoot straighter than my enemy who is trying to kill me. I must shoot him before he shoots me. I will...
[ada perkataan yang harus dibuang], My rifle and myself are the defenders of my country. We are the masters of our enemy. We are the saviors of my life.
So be it, until  there is no enemy, but peace!

Ini lah ucapan yang wajib dihafal, setiap kali ada perhimpunan pagi, ini lah yang diugkapkan. Hentah hape2. Tak ada guna pon dalam kehidupan. Tapi aku tak pernah nah hafal benda ni, mengarut! Sama lah menghafal nombor-nombor mereka yang berada diatasan aku. Untuk masa singkat sahaja aku hafal, kemudian aku terus lupakan. Tak pernah ada usaha untuk aku menghafal benda-benda mengarut tu. Sumpah! Buang masa. Tapi, aku done! Alhamdulillah.

Kembali kepada tajuk. Ya! Aku langsung tak berguna.
Pertama, hati yang semakin lupa pada sang pencipta.
Mudah rapuh apabila dijentik
Mudah remuk apabila terhanyak.

Disaat diperlukan,
Aku tidak ada menghulurkan tangan.
Aku berjalan sendiri terus kehadapan,
sedangkan ada lagi dalam lubang itu menanti huluran tanganku membawa dia keluar.
Sewaktu aku memerlukan tangan dihulur,
Ada tangan yang membantu.
Setelah aku di atas,
Aku lupa pada dibawah.
Im useless...

Mengapa perlu aku yang menangis pada yang bukan aku punya?
Itu persoalanku.
Tapi, itu bukan sikapku
Aku benar-benar ingin memberi bantuan,
tetapi, dengan izin allah,
aku tidak mampu.
Entah mengapa,
Air mata mengalir perlahan
Kecewa kerana mengecewakan

Hanya semudah A,
tetapi aku ingin menjangkau E,
hanya kegagalan A,
bagaimana harus aku melangkau ke E!
YEs Im useless!

Penulis : NH Pengisian yang baik itu datang dari Allah dan yang buruk itu datang dari diri hamba sendiri

Artikel I'm Useless Dicoret oleh NH pada hari Selasa, 25 September 2012. Semoga yang baik dijadikan pegangan dan yang buruk dijadikan sempadan 0 Any komen dan kritik: di posting I'm Useless
 

Lets Join Us