If... I can... eRm~..

Assalamualaikum and salam 1 Malaysia.

I try to writing in English but i don't know whether my writing good or poor. While I have made term paper in part 3 with my friends Azariah, she always make correction in my writing. hehe. [nak wat cam na da dapat partner yang tak reti bahasa inggris. hehe. Sori. ]

Today, I would like to share about my expense of my money. [ pelik je bunyi. hehe ]

It was total that I have pays to buy all the equipment to full my needed with my own money. Just some Gadget where the total of it can make me fly to Makkah for done umrah. Masya-allah, I have made a big mistake because expense a lot of money to buy all offs this equipment. Hope, my needed will finish when i will get other needed which is swatch and handset. Amin~


Lets see:

Motorolla Rm190
Nikon Coolpix RM700
Nokia 2600c RM230
Compaq RM1799
No Touch Hardisk 250GB RM189
Earphone Sonic Gear RM25
Casio watch RM55
Sonic Gear Earphone RM53
Nikon DSLR D90 RM3500
MP3 RM59
Samsung Hardisk usb3.0 1TB RM325

Total = RM7125

Stop! Penat lah speaking nie. hehe. Sebagai Orang melayu sejati, aku suka berbahasa melayu. Yeah, hidup melayu! hehe

Kembali kepada tajuk asal,,
Persoalan di sini, bagaimana aku boleh mendapatkan wang sejumlah itu tanpa kerja? Aku pon pelik. huhu.

Sebenarnya, sejumlah wang yang nilainya kecil jika dikumpul-kumpul mampu jadi jumlah yang besar. Jumlah RM7125 itu tidak sebesar mana bagi seseorang yang hidupnya senang mahupun berada, tetapi ia akan menjadi sangat besar bagi orang yang sebaliknya.

Aku kaya ke? Tak, aku tak sekaya mereka yang kaya. hehe. Hidup aku biasa sahaja, mak aku suri rumah, bapa aku buruh ja pon. Mana mungkin boleh memberikan aku kemewahan hidup semewah orang yang kaya-kaya. Cuma satu benda yang aku ingin kongsi apa yang ibu bapa aku buat, mereka mendapat pendapatan isi rumah tak banyak tetapi mereka menyimpan.

Ya, menyimpan. Simpanan aku dari umur aku satu hari. Percaya atau tidak? Ya, dari umur aku satu hari, duit sumbangan orang kampung mak ayah aku simpan hingga aku mencapai syarat cukup umur untuk membuka akaun bank. Jujur mereka memegang amanah itu. Alhamdulillah, dengan simpanan dari umur satu hari itu, aku puas membeli apa yang aku nak dan aku puas berjalan ke destinasi yang aku nak pergi. Sehingga luar negara sendirian! Ala, Indonesia je pon. hehe.

Bangga dengan mereka. Mereka didik aku untuk menyimpan hingga sekarang dan barang yang paling bernilai pernah aku beli menggunakan wang simpanan umur satu hari aku itu ialah Kamera Nikon DSLR D90 yang beharga RM3500. Bila orang tanya pakai duit siapa beli kamera tu, aku jawab duit aku. Ramai tak percaya. Bila orang tanya kau dapat duit mana? Aku jawab duit simpanan aku dari umur 1 hari. Lagi ramai tak percaya. hehe. terserah masing-masing.

Walau apa pun, rezeki datang daripada allah. Duit tu ada juga simpanan dari lebihan biasiswa BKPII dari aku tingkatan 4 dan beberapa wang cenderahati yang diberikan sekolah serta family selepas result upsr, pmr dan spm. Ada juga duit raya dan elaun palapes serta elaun makan juga duit pt yang sempat aku asingkan sebelum berboros. hehe.

Rezeki akan murah jika:
- kita bersedekah dengan ikhlas

bagi aku, ini lah yang membuatkan rezeki kita dilimpah-limpah dan limpah. hehe. Bersedekah boleh dalam banyak cara, senyum pun sedekah. Ada hadis nabi yang menyatakan, bahawa, senyum itu sedekah, malah membuang perkara yang menyakiti di jalan juga adalah sedekah. Mudah kan sedekah ini, semudah ABC. hehe. Kadang-kadang belanja orang makan pon bole. Mungkin dalam apa yang dimakan oleh mereka itu ada keberkatannya. Tangan yang diatas lebih elok dari tangan yang dibawah. Bersedekahlah.

Bersedekah jika dilihat dari pandangan luaran sesuatu perbelanjaan yang sangat sia-sia kerana kita tidak dapat barang, kepuasan luaran dan sebagainya. Namun, pahala yang berganda jika hasil sedekah itu dibelanjakan untuk jalan allah. Contohnya, sedekah kita itu hasilnya dibelikan alquran untuk pelajar tahfiz. Walaupun hanya 10sen, pahala amalan membaca al-quran itu sampai pada kita jika kita ikhlas. Insyaallah.

Jika kita meniggal, semua amalan terputus sama seperti putusnya nyawa dan badan. Namun ada beberapa perkara yang membuatkan pahala sampai pada kita walaupun kita meninggal salah satunya, amalan sedekah. Jadi bersedekahlah. Anda akan merasakan bahawa jika anda kehabisan wang yang tersangat-sangat, insyaallah akan datang rezeki dari sudut lain. Itulah keberkatan sedekah. Insyaallah.

***
Aku minat gadget. Sangup belanja besar untuk benda yang entah papa. Tak ada keuntungan pon. Tapi aku dapat kepuasan. Nasib baek aku bukan jenis suka tukar handset, klu tak hajat nak beli kamera msti tak tercapai. hehe.

Dalam banyak-banyak binatang ternakan aku nie, yang paling aku sayang ialah hard disk aku yang pertama. Kenapa? Banyak kenangan dalam tu, tapi dah rosak. Siapa punya angkara aku pon tak pasti. Sampai-sampai kat tangan aku, data dalm tu semua hilang da. Aku tau benda tu da rosak, aku terus menangis dan menangis. Bukan menangis sebab hardisk tu rosak, tapi menangis sebab data dalam tu hilang. Data itu adalah benda yang paling penting dalam hidup aku. Hilang memori untuk kenangan aku masa akan datang untuk ditatapkan. Aku sayang sangat apa yang ada dalam hardisk tu. Tapi, semua tu tinggal kenangan :( Masa aku menangis, semua orang dalm bilik tu keluar sebab tak pernah nampak aku nangis seteruk itu. hehe

Selepas semua keinginan gadget aku ni tamat dan aku bekerja, impian simpanan aku seterusnya ialah save to pray at Makkah for haji. amin~





Penulis : NH Pengisian yang baik itu datang dari Allah dan yang buruk itu datang dari diri hamba sendiri

Artikel If... I can... eRm~.. Dicoret oleh NH pada hari Khamis, 17 November 2011. Semoga yang baik dijadikan pegangan dan yang buruk dijadikan sempadan 0 Any komen dan kritik: di posting If... I can... eRm~..
 

Lets Join Us